Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Zasady współpracy z mediami

10 kwietnia, 2024

Współpraca z mediami ma ogromne znaczenie nie tylko dla podmiotów publicznych, ale także dla organizacji działających w obszarze trzeciego sektora. Dzięki mediom, nazywanym czwartą władzą, organizacje pozarządowe mogą dotrzeć do społeczeństwa z ważnymi informacjami. Jak zbudować dobre relacje z mediami, od czego zacząć i na co zwracać uwagę?

Za pośrednictwem mediów społeczeństwo dowiaduje się o istnieniu danej organizacji, o tym w jakim obszarze działa, jakie wydarzenia organizuje i jak można ją wesprzeć. Dzięki mediom organizacja może zbudować sobie pozytywny wizerunek, co jest niezmiernie ważne w możliwości jej rozwoju i pozyskiwania funduszy na dalszą działalność.

Jak zbudować dobre relacje z mediami?

Dobre relacje z mediami mają ogromny wpływ na funkcjonowanie organizacji pozarządowej w środowisku nie tylko lokalnym, ale i szerszym.

Regularne kontakty

najlepsze efekty we współpracy z mediami dają regularne, kontakty z konkretnymi dziennikarzami. Dziennikarz/dziennikarka lubi mieć w swojej bazie namiary na osoby, od których uzyska wartościową, dobrej jakości informację. Pamiętajmy o tym, że jeśli już nawiążemy kontakt, to należy dbać o tę relację, poprzez regularne podsyłanie pomysłów na ciekawe artykuły np. wysyłajmy ciekawe, dopasowane do zainteresowań dziennikarza informacje dotyczące problemu, którym zajmuje się organizacja. Ważne, aby organizacja służyła dziennikarzom jako źródło informacji lub wypowiedzi w dziedzinie, którą się zajmuje i pomagała w dotarciu do ciekawych osób, danych, innych organizacji.

Aby, zbudować bezpośrednią relację, warto zacząć od budowania bazy mediów – czyli zbierania i aktualizowania kontaktów do konkretnych osób z mediów, o których wiemy, że nasze działania mogą ich zainteresować lub zainspirować.

Szczególną rolę media odgrywają w informowaniu społeczeństwa o akcjach charytatywnych organizowanych przez fundacje czy stowarzyszenia. Informacje w mediach są szansą na dotarcie do jak największej liczby osób o danym wydarzeniu.

„Media potrzebne są, by pokazać i uświadomić skalę problemu. W wielu akcjach towarzyszą nam media – nagrywają na bieżąco rozmowy z ludźmi, nagrywają przekazanie darów, nagrywają łzy wzruszenia, emocje. To jest niesamowite, bo my możemy to powiedzieć, ale przekaz zdecydowanie jest inny jeśli media pokażą to, mając doświadczenie, bo my jako organizacja pomagamy, ale nie mamy doświadczenia we właściwym przekazie” – powiedziała dla portalu Radia Kraków Iwona Romaniak prezes fundacji Bratnia Dusza, opisując, jak ważny jest udział mediów w wydarzeniach organizowanych przez organizacje.

Należy zadbać o życzliwych i zaprzyjaźnionych dziennikarzy, którzy chętnie i kompetentnie będą pisać. Nie jest to niemożliwe, ale jak podkreślają niektórzy działacze organizacji, droga do tego jest wyboista i długa. Zdecydowanie łatwiej jest doprowadzić do takiej sytuacji, gdy organizacja działa lokalnie (na terenie np. gminy), gdzie ukazują się 2 lub 3 tytuły prasowe. Ale organizacje w dużych miastach lub działające na skalę ogólnopolską nie są bez szans.

Kilka rad jak rozmawiać z dziennikarzami

Należy mówić jasno i zrozumiale – Ty jesteś ekspertem, ekspertką, dzwoniący dziennikarz może mieć szeroką wiedzę, ale czytelnik niekoniecznie. Dlatego mów tak, aby zrozumiał Cię nie tylko fachowiec, ale również osoba niemająca dużej wiedzy w danym temacie. Unikaj żargonu zawodowego i hermetycznych sformułowań. Możesz użyć porównań, które obrazują kwestię, o której opowiadasz.

Należy formułować krótkie i treściwe komunikaty prasowe – dziennikarz ma do dyspozycji niewiele miejsca lub czasu. Przygotowując informację, warto zastosować zasadę odwróconej piramidy. Oznacza ona, że wszystkie najważniejsze informacje odpowiadające na pytania takie jak: kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego podawane są w leadzie.

Warto podawać konkretne przykłady, ciekawostki – to ubarwia tekst, dziennikarze chętnie to wykorzystują. Po udzieleniu wypowiedzi można zaproponować też przesłanie dodatkowych materiałów uzupełniających informację.

Relacje z dziennikarzami należy podtrzymywać. Najlepiej robić to poprzez:

  • regularne przesyłanie dobrych informacji (atrakcyjnych, dobrze przygotowanych, spełniających standardy dobrego komunikatu);
  • gotowość do pomocy – jeśli dziennikarz szuka pomocy w pozarządowym temacie, to niech wie, że od nas czegoś się dowie (a jeśli to nie nasza „działka”, skierujemy go w odpowiednie miejsce);
  • wyłączność – podawanie jako pierwszemu ważnych informacji i podkreślanie tego (dziennikarze lubią się chwalić, że o czymś napisali, powiedzieli jako pierwsi);
  • równowagę w kontakcie (nie za często, nie za rzadko).

Jednym z narzędzi współpracy promocyjnej z wybranym medium (konkretnym tytułem prasowym, radiem, portalem czy telewizją) jest patronat medialny. Polega na wzajemnym świadczeniu korzyści przy okazji promocji jakiegoś przedsięwzięcia, wydarzenia, akcji. Najczęściej po stronie medium (patrona medialnego) jest publikowanie i upowszechnianie określonych materiałów o wydarzeniu, a po stronie organizatora promowanie patrona.

Jak nawiązać kontakt z dziennikarzem? Jak zaprosić media na wydarzenie? Chcesz dowiedzieć się więcej? Wybierz najbliższy Lokalny Inkubator NGO, skontaktuj się i umów się na doradztwo już dziś!

Źródło: