
VII Kongres Gospodarki Senioralnej
Ageizm konsumencki, inkluzywność wobec wieku na rynku pracy, wykluczenie cyfrowe oraz wiele innych ważnych tematów związanych z Seniorami było poruszanych podczas Kongresu Gospodarki Senioralnej, który odbył się po raz siódmy.
Inicjatorem i gospodarzem wydarzenia, jak co roku, była fundacja Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej. Tegoroczny VII Kongres Gospodarki Senioralnej odbył się 15 czerwca w Warszawie.
Tytuł tegorocznego wydarzenia „Dialog Pokoleń – społeczeństwo – zdrowie – praca – rynek konsumencki” obejmuje wiele aspektów codziennego życia osób dojrzałych, ale też dotyczy młodszych pokoleń, na których spoczywają wyzwania współczesnego świata, w tym starzenia się społeczeństwa.
Tematy poruszane podczas Kongresu to: inkluzywność nie tylko wobec wieku na rynku pracy, ale i wśród konsumentów; dobre zarządzanie różnorodnością wiekową w organizacjach; programy pomagające zachować w swoim portfelu starszych klientów mimo włączenia rozwiązań cyfrowych oraz zdalnych kanałów komunikacji i sprzedaży na przykładzie firm, które wdrożyły takie programy. Budownictwo i mieszkalnictwo przyjazne wiekowi. Oczywiście nie zabrakło tak ważnego dla seniorów tematu jak zdrowie w rozumieniu trzech kroków – profilaktyka-diagnostyka i leczenie (w tym rehabilitacja).
Marzena Rudnicka, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej rozpoczęła swoje wystąpienie od teorii srebrzystego oceanu czyli teorii tworzenia całkiem nowych dróg, poza utartymi szlakami. Mówiła o emocjach, które budują nasze życie:
– Tworzenie nowych dróg należy zacząć od innowacyjnych wartości. Emocje się nie starzeją. Jesteśmy zachłyśnięci różnorodnością, tylko czy jesteśmy na nią gotowi. Podczas Kongresu będziemy mówili o tej srebrnej drodze, która prowadzi nas od różnorodności przez równość do inkluzywności czyli włączenia. Żyjemy w czasach historycznej zmiany demograficznej, która wpływa na narody i cały świat. Z jednej strony uczymy się długowieczności, z drugiej strony wkraczamy w istną rewolucję demograficzną i w tym pędzącym świecie zmian łatwo się pogubić, niezależnie od wieku. Bo jeżeli pracujesz w IT łatwo możesz zapomnieć ze starsi ludzie istnieją, jedna czwarta naszego społeczeństwa jest po 60 roku życia. Tymczasem niewiele jest produktów i usług, które powstają w międzypokoleniowych zespołach, które są testowane przez wielopokoleniowe zespoły i to prowadzi do twardego wykluczenia konsumenckiego – a ageizm konsumencki czyli wykluczenie konsumenckie z uwagi na wiek nie jest dobre ani dla konsumentów ani dla biznesu. – powiedziała Marzena Rudnicka.
Organizatorzy Kongresu wrócili do formuły spotkań na żywo, aby oprócz wymiany wiedzy i praktyki, móc się zobaczyć i zintegrować. Wystąpienia ciekawych mówców były dostępne również dla tych, którzy nie mogli dołączyć fizycznie do wydarzenia. Dla nich była prowadzona transmisję live z obu scen. A że srebrne tematy przyciągają ludzi z bardzo różnych obszarów życia społeczno-gospodarczego, to też w części stacjonarnej Kongresu uczestniczyli przede wszystkim reprezentanci:
- środowisk senioralnych, głównie z Uniwersytetów Trzeciego Wieku, Gminnych Rad Seniorów, Polskiego Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów oraz innych organizacji pozarządowych;
- biznesów następujących branż: e-commerce, farmacja, opieka zdrowotna i długoterminowa, banki, telekomy, budownictwo, ubezpieczenia, motoryzacja, FMCG, moda, kosmetyki, fundusze, HORECA, retail, Beauty, fitness, startupy, marketing i reklama;
- środowisk naukowych;
- partnerów publicznych tj. JST, NGO oraz
- mediów.
Tak zróżnicowany wachlarz uczestników nie był przypadkowy, bo aktualne badania przedstawiają, że obecnie w Polsce osoby w wieku 50+, których jest już 14,3 mln, stanowią 46% dorosłej populacji (18+) i 38% całej populacji, dlatego kongres był ważnym wydarzeniem nie tylko dla seniorów, ale dla wszystkich, którzy mają świadomość, że osoby starsze to konsumenci, którzy mają prawa i potrzeby oraz dla których ważna jest jakość życia, niezależnie od wieku i chcą wpływać na otaczającą je rzeczywistość.
Aby zaspokoić potrzeby i oczekiwania wszystkich odbiorców, kongres został podzielony na:
- wystąpienie gościa specjalnego kongresu, którym był Bradley Schurman ze Stanów Zjednoczonych. Temat, który poruszy – to jak społeczeństwa na świecie radzą sobie z przejściem demograficznej zmiany
- debatę główną pn. „Jak zderzenie dwóch mega trendów – demografii i technologii zmieni nasze życie?”
- bloki tematyczne:
- Nowe technologie i edukacja klientów
- Zdrowie i długowieczność
- Pokolenia w pracy
- Klient Generacji Silver
- Marketing Generacji Silver
W programie nie zabrakło również części dotyczącej integracji. Uczestnicy mogli podziwiać prace Pauliny Mazurek na wernisażu wystawy fotografii pt. „Narodowe Archiwum Rzeczy i Zjawisk Irytujących” czy uczestniczyć w wydarzeniach artystycznych tj. spektaklu teatralnym w wykonaniu studentów UTW Gocław pn. „Miasteczko UTW”, występie Grupy tanecznej UTW Gocław, koncercie zespołu studentów UTW Gocław – „O matko i córko” czy międzypokoleniowym pokaz mody. Program kongresu był bogaty i interesujący, bo poruszający ważne tematy dotyczące nas wszystkich.
Jeśli chcesz być na bieżąco – zapisz się do naszego Newslettera!
Źródło: https://www.kongresgospodarkisenioralnej.pl