
Jak rekrutować pracowników do organizacji pozarządowych?
Niewłaściwie przeprowadzona rekrutacja może pociągać za sobą różne konsekwencje. Zatrudnienie na danym stanowisku pracy niewłaściwej osoby powoduje m.in. wzrost kosztów wynikający z kolejnej rekrutacji. Dlatego warto dobrze przygotować i zaplanować proces rekrutacji pracowników.
Większość pracodawców uznaje, że najważniejszym kapitałem ich firmy jest personel, a staranny dobór pracowników jest kluczem do sukcesu. Od prawidłowego ich doboru zależy jakim potencjałem ludzkim firma dysponuje oraz jakie są możliwości jego rozwoju i doskonalenia. Wdrażanie dobrych praktyk w procesie rekrutacji i selekcji pracowników wpływa na wzrost efektywności i motywacji pracowników oraz redukcję zwolnień i absencji pracowników. Te ogólne mechanizmy w procesie rekrutacji pracowników do firmy są bardzo podobne z rekrutacją pracowników do organizacji pozarządowych.
Planowanie rekrutacji
Rekrutacja powinna być przede wszystkie przygotowana i zaplanowana. Planowanie procesu rekrutacji i selekcji należy rozpocząć od analizy stanowiska pracy, charakteru samej organizacji, a następnie stworzenia dopasowanego do nich profilu kandydata. Na profil kandydata powinny składać się wymagania dotyczące wykształcenia, wiedzy specjalistycznej, doświadczenia zawodowego, jak też motywacje, cechy osobowości i inne kompetencje.
Najczęściej organizacje pozarządowe cały proces rekrutacyjny przygotowują i przeprowadzają własnymi siłami. Organizacje pozarządowe bardzo rzadko decydują się na skorzystanie z profesjonalnej agencji, która przeprowadza rekrutację. Gdy organizacja zdecyduje się na zlecenie przeprowadzenia rekrutacji profesjonalnej agencji doradztwa personalnego (rekrutacyjnej, pośrednictwa pracy itp.) to musi się liczyć z tym, że koszty mogą wzrosnąć nawet do kilku tysięcy złotych. Korzystanie z usług profesjonalnych firm ma zastosowanie gdy rekrutujemy na bardzo specjalistyczne lub wysokie stanowisko – organizacje bardzo rzadko z tego korzystają ze względu właśnie na wysokie koszty i specyfikę swojego działania.
Specjaliści od rekrutacji radzą, aby ogłoszenie pełniło rolę preselekcji tzn. ograniczyło przypadkowość zgłoszeń. Jak to zrobić? Należy zadbać o szczegółowe opisanie oczekiwań, podanie możliwie największej liczby konkretnych informacji. Zostawiając ogólne sformułowania można się spodziewać dużej liczby aplikacji, z których 80% będzie nieadekwatnych.
Dlatego jednym z najważniejszych elementów procesu rekrutacji jest określenie profilu osobowego poszukiwanego pracownika. Profil to ogół cech i właściwości pracownika niezbędnych do skutecznego wykonywania pracy, na który składają się: wiedza, umiejętności, zdolności i wartości. Warto również określić, które kryteria osobowe są niezbędne, a które pożądane.
Rekrutacja
Rekrutację można podzielić na:
- zewnętrzną, która polega na poszukiwaniu pracownika wśród osób niezwiązanych dotychczas z organizacją
- wewnętrzną, która polega na poszukiwaniu pracownika wśród osób już zaangażowanych w działanie organizacji np. przez zaoferowanie awansu lub zmianę dotychczas wykonywanych zadań
Natomiast jeśli chodzi o najpopularniejsze techniki rekrutacyjne to wymienia się:
- Rekrutacja poprzez ogłoszenie o pracę – najczęściej wykorzystywana metoda aktywnego poszukiwania pracowników.
- Rekrutacja przez rekomendacje – wykorzystanie poleceń pracowników w rekrutacji nowych kandydatów.
- Direct search – rekrutacja tzw. kandydatów pasywnych, czyli takich, którzy nie szukają aktywnie nowej pracy.
- Fora branżowe – rekrutacja pracowników wyspecjalizowanych w konkretnych dziedzinach, aktywnie udzielających się na forach eksperckich.
- Outsourcing rekrutacji – wsparcie rekrutacji pośredniej, czyli prowadzonej we współpracy z agencją doradztwa personalnego czy head hunterem.
- Rekrutacja przez media społecznościowe – zyskująca na popularności rekrutacja w popularnych serwisach społecznościowych.
- Strona Kariera – regularna aktualizacja ogłoszeń na firmowej stronie „Kariera” wspiera rekrutację aktywną i pasywną pracowników.
Rekrutacja składa się z 5 podstawowych kroków:
- Określenie potrzeb i możliwości organizacji m.in. opis stanowiska pracy.
- Przygotowanie i publikacja ogłoszenia o pracę.
- Analiza nadesłanych aplikacji i selekcja kandydatów/kandydatek.
- Rozmowa kwalifikacyjna (rekrutacyjna).
- Wybór właściwej osoby i decyzja o zatrudnieniu.
Kto i z jakimi umiejętnościami ma największe szanse na pracę w trzecim sektorze?
Śledząc jeden z najpopularniejszych serwisów z ogłoszeniami o pracę (ogloszenia.ngo.pl) można zauważyć, że organizacje pozarządowe najczęściej szukają specjalistów z poniższych dziedzin:
- koordynowanie projektów
- pozyskiwanie funduszy/fundraising
- pisanie wniosków grantowych
- marketing, komunikacja, PR
- praca biurowa i administracyjna
- prowadzenie szkoleń, warsztatów, projektów edukacyjnych
- psychologia, terapia, pedagogika
- księgowość
- prawo
Chcesz zatrudnić pracownika w swojej organizacji? Nie wiesz jak przeprowadzić proces rekrutacji? Nasi doradcy pomogą. Umów się na bezpłatne spotkanie z jednym z naszych doradców. Wybierz najbliższy Lokalny Inkubator NGO, skontaktuj się i umów się na doradztwo już dziś!
Źródło: www.erecruiter.pl, www.poradnik.ngo.pl
Foto: www.pexels.com