Ułatwienia dostępu
Jak przygotować skuteczną kampanię społeczną? Praktycy i teoretycy marketingu społecznego przedstawiają wiele wytycznych i wskazówek, tworząc “katalog przykazań” skutecznej kampanii. Dziś piszemy o jednym z wielu podziałów dotyczących zasad przygotowywania kampanii społecznej.
Kampania społeczna to zestaw różnych działań zaplanowanych w konkretnym czasie, skierowanych do określonej grupy docelowej, których celem jest doprowadzenie do wzrostu wiedzy, zmiany myślenia, zachowania wobec określonego problemu społecznego lub rozwiązanie problemu społecznego blokującego osiąganie dobra wspólnego.
Agata Stafiej Bartosik, założycielka Fundacji Komunikacji Społecznej, zwraca uwagę na pięć głównych zasad, o których należy pamiętać przygotowując kampanię społeczną:
Skuteczność kampanii społecznej zależy od tego, jak zaplanowano każdy z czterech opisanych powyżej narzędzi marketingowych (produkt, koszty, promocję, dystrybucję). Powinny być one doskonale zintegrowane. Z tego względu ich przygotowanie nie powinno odbywać się przypadkowo, ale w sposób poukładany, etapami, jak po sznurku.
Marketing społeczny wykorzystuje zasady i techniki obowiązujące w marketingu komercyjnym w celu wpłynięcia na grupę docelową. Kampanie są częścią długofalowej strategii marketingowej, a dzięki czemu KS poprzez swój zasięg może docierać do szerokiego grona odbiorców.
Hasło. Większość kampanii społecznych ma hasło przewodnie. Są trzy rzeczy, które trzeba zapamiętać przy wymyślaniu hasła. Po pierwsze, hasło musi nawiązywać do tematu całej kampanii. Po drugie, hasło powinno być przyciągające uwagę i łatwe do zapamiętania. Po trzecie, hasło NIE powinno urażać niczyich uczuć.
Ulotka/broszura/plakat. Można przygotować projekt oraz wydać ulotkę, broszurę lub plakat informujący o możliwościach społecznego zaangażowania oraz rozwiesić je w widocznych miejscach, w których przebywają osoby, do których kierowana jest kampania.
Film. Można przygotować krótki filmik promujący określony rodzaj zaangażowania i zamieścić go w szeroko dostępnych serwisach (youtube) lub stronach internetowych (szkoły, gminy). Należy pamiętać, że powinien być on przygotowany z zachowaniem przepisów o przestrzeganiu praw autorskich oraz przy pomocy legalnego oprogramowania.
Internet. Generalnie bardzo ważnym narzędziem prowadzenia kampanii może być Internet. Szczególnie popularne serwisy społecznościowe dają wiele możliwości, choćby: zamieszczanie zdjęć, tworzenie aplikacji, informacja o wydarzeniach. Ciekawym rozwiązaniem może być również stworzenie newslettera lub strony internetowej.
Happening. Można przygotować happening, który poruszy temat ważny dla danej społeczności. Należy zadbać o to, by program happeningu był atrakcyjny. Wtedy więcej osób będzie w nim uczestniczyć.
Spotkania. Elementem uzupełniającym kampanie mogą być różnego rodzaju spotkania, takie jak prezentacje, debaty, wykłady lub szkolenia, związane z tematem kampanii. Kto może poprowadzić takie spotkania? To zależy od tego, kto stanie się waszym sojusznikiem. Grupy, z którymi warto podjąć współpracę:
Kampanię należy podsumować. Jednym z najlepszych sposobów na jej podsumowanie jest przeprowadzenie ankiety. Dzięki ankiecie będziemy mogli ocenić skuteczność kampanii oraz zdobędziemy cenne wskazówki, które przydadzą nam się podczas organizacji kolejnej.
Jak przygotować plan kampanii społecznej? Jak określić jej cel? Dostrzegasz problem społeczny, w którego rozwiązaniu kampania społeczna mogłaby pomóc? Masz pomysł, ale nie wiesz od czego zacząć? Skąd pozyskać środki? Chcesz wiedzieć więcej? Wybierz najbliższy Lokalny Inkubator NGO, skontaktuj się i umów się na bezpłatne doradztwo już dziś!
Źródło:
Piotr Wasilewski, Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej, Agencja Wasilewski, Kraków, 2007;
Agata Stafej-Bartosik, Przygotowanie Kampanii społecznej – krok po kroku;
https://dzialasz.ceo.org.pl/node/220
Masz pomysł na działanie obywatelskie? Doradzimy i wesprzemy Cię na każdym kroku.
+48 533 724 544
Pon - Pt
10.00 - 16.30
Weekendy nieczynne