
Jak przygotować kampanię społeczną?
Dobrze zaprojektowana i zrealizowana kampania społeczna może zmienić patrzenie społeczeństwa na dany problem społeczny. Jest narzędziem, za pomocą którego poruszane są trudne tematy. Jak więc zrobić dobrą kampanię społeczną?
Zacznijmy od definicji samej kampanii społecznej. Kampania społeczna to zestaw różnych działań zaplanowanych w konkretnym czasie, skierowanych do określonej grupy docelowej, których celem jest doprowadzenie do wzrostu wiedzy, zmiany myślenia, zachowania wobec określonego problemu społecznego lub rozwiązanie problemu społecznego blokującego osiąganie dobra wspólnego.
Jakie warunki muszą być spełnione, aby kampania społeczna była skuteczna?
Przede wszystkim tworząc kampanię społeczną trzeba jasno określić jej cel. Przy czym ważne jest, aby pamiętać, że kampania nie ma na celu zbierania pieniędzy, promocji organizacji czy informowania o projekcie, ale zmianę postawy społecznej. Dla organizacji, których celem nie jest zmiana postaw, lepsze będą kampanie edukacyjne, informacyjne czy promocyjne. Tworząc kampanię warto pamiętać o siedmiu zasadach marketingu społecznego, który wykorzystuje zasady i techniki obowiązujące w marketingu komercyjnym.
7 zasad marketingu społecznego
- Analiza i dobór grupy docelowej
- Dbanie o odbiorców, jak i bohaterów
- Starannie przygotowany proces komunikacji
- Cel: zmiana społecznego zachowania
- Skuteczna kampania
- Mocno rozpowszechnione działania
- Rozwinięcie aspektu świadomościowego
Specjalny przywilej OPP
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie daje OPP uprawnienia do bezpłatnego czasu antenowego. Kampanie społeczne tworzone przez organizacje pozarządowe mające status Organizacji Pożytku Publicznego mogą być nieodpłatnie transmitowane w radiu i telewizji.
Stowarzyszenie czy fundacja, która nie ma zarejestrowanego statusu pożytku, nie uzyska dostępu do radia czy telewizji w ramach uprawnienia opisanego w art. 26 ustawy.
Kolejnym ważnym aspektem podczas organizacji dobrej kampanii jest zwrócenie uwagi czy cel kampanii jest zgodny z misją organizacji. Kampania powinna być konsekwencją tego, co robi organizacja. Dzięki temu kampania społeczna jest bardziej wiarygodna, lepiej przygotowana i wzmacnia pozostałe działania.
„Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi” jako przykład dobrej kampanii
Celem kampanii było zwiększenie świadomości społecznej na temat działalności Fundacji, a poprzez to pozyskanie środków przekazywanych poprzez odliczenie, wtedy 1% podatku (obecnie to 1,5%) na organizacje pożytku publicznego. Celem kampanii było także zwrócenie uwagi opinii społecznej na prawdziwe potrzeby chorujących na raka, takie jak: peruki dla osób po chemioterapii, rekonstrukcja piersi, dostęp do leczenia. Była to kampania świadomościowa, ale także fundraisingowa, nakłaniająca do przekazania swojego podatku.
Efekt: 150 publikacji, w mediach opiniotwórczych (prasa, radio, tv, Internet), dzięki czemu przekaz dotarł do ponad 12 mln osób. W momencie upublicznienia kampanii na fanpage’u Fundacji tylko jednego dnia liczba fanów zwiększyła się o około 1000 osób.
W rezultacie kampanii na konto Fundacji Rak’n’Roll wpłynęło 248 000 PLN z 1% procenta podatku.
Na co warto zwrócić uwagę w tej kampanii?
„Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi” przełamała schemat mówienia o raku na poważnie. Kampania posługiwała się prowokacyjnym, dwuznacznym hasłem, nie epatowała współczuciem czy smutkiem, miała odważną i bezpośrednią formę przekazu. Dzięki temu uzyskała też efekt viralowy. Ludzie chętnie przesyłali sobie zdjęcie i komentowali hasło. Kampania wyznaczyła też nowy język i styl komunikowania się Fundacji Rak’n’Roll widoczny także w późniejszych akcjach, czyniąc fundację bardzo rozpoznawalną i skuteczną w swoim przekazie.
„Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi” została Kampanią Społeczną Roku 2012.
Jak przygotować plan kampanii społecznej? Jak określić jej cel? Dostrzegasz problem społeczny, w którego rozwiązaniu kampania społeczna mogłaby pomóc? Masz pomysł, ale nie wiesz od czego zacząć? Skąd pozyskać środki? Chcesz wiedzieć więcej? Wybierz najbliższy Lokalny Inkubator NGO, skontaktuj się i umów się na bezpłatne doradztwo już dziś!
Źródło:
https://sektor3-0.pl/blog/kampanie-spoleczne-ktore-musisz-znac/
https://poradnik.ngo.pl/jak-wyglada-kampania-spoleczna-opp-co-moze-znalezc-sie-w-spocie
Foto: Rak’n’Roll