Ułatwienia dostępu
Podejście do procesów zarządzania organizacjami pozarządowymi ulega ciągłej transformacji. Jest to naturalna konsekwencja oddziaływania wielu czynników – procesów zachodzących w systemie społeczno-gospodarczym, wpływu roli 3. sektora na funkcjonowanie obywateli i państwa czy też zmieniających się potrzeb, na które jako organizacje odpowiadamy. Wzrost znaczenia procesów zarządzania wynika między innymi ze stopnia dojrzałości organizacji pozarządowych w Polsce.
(na podst. J Boczoń, prezentacja podczas panelu „Silne organizacje”, IV OFIP, Warszawa 2005 r.)
I Faza – spontaniczny altruizm / 1989-1993
II Faza – poszukiwanie miejsca i roli NGO / 1994-2004
III Faza – budowanie profesjonalizmu sektora NGO / od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej
Kluczowe obszary zarządzania organizacjami pozarządowymi to:
Każdy z obszarów jest istotny i kompatybilny w stosunku do pozostałych, przy czym obszarem nadrzędnym jest rozwój i doskonalenie organizacji.
Zarząd jest organem wykonawczym organizacji pozarządowej. Zazwyczaj liczy od 3 do 7 osób, które ponoszą odpowiedzialność za kierowanie działalnością organizacji. Organem uchwałodawczym jest walne zgromadzenie członków stowarzyszenia bądź rada fundacji. Wydaje on decyzje w postaci uchwał, których wykonawstwo spoczywa właśnie na zarządzie. Kompetencje walnego zgromadzenia jak i zarządu w przypadku każdej organizacji, szczegółowo powinien określać statut tejże NGO.
Kompetencje zarządu zwykle obejmują kluczowe obszary: planowanie strategiczne, bieżąca koordynacja działań, zarządzanie zespołem, współpraca z otoczeniem oraz pozyskiwanie funduszy na działalność organizacji.
Rola zarządu nie jest łatwa, zważywszy na fakt, że najczęściej osoby z zarządu świadczą swoje usługi nieodpłatnie.
Zarządzanie organizacją pozarządową to całokształt działań, podejmowanych przez osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie organizacji. Odpowiednie i przemyślane zarządzanie pozwala zapewnić skuteczną i efektywną realizację celów statutowych NGO.
Ważne jest zapewnienie realnego współuczestniczenia osób związanych z organizacją w jej zarządzaniu. Dlaczego? Bo to jeden z fundamentów trwałości organizacji. Ludzie związani misją chcą i powinni współdecydować o wspólnych działaniach.
W większych organizacjach proces ten jest skomplikowany. Członkowie, pracownicy i wolontariusze to grupy, których współudział w zarządzaniu powinien być zapewniony w sprawny sposób. Partycypacja nie oznacza zawsze decyzyjności, decyzyjność spoczywa na walnym zgromadzeniu stowarzyszenia lub radzie fundacji, zarządzie, kierownikach i koordynatorach. Współudział i ostateczną decyzyjność należy dobrze wyważyć. Podstawą jest sprawne przekazywanie istotnych informacji do wszystkich grup, organizowanie skutecznych konsultacji w sprawach wymagających namysłu, zasięganie opinii i podejmowanie decyzji na podstawie uzyskanych informacji.
Jak zmierzyć efektywność zarządzania? Jak połączyć kolektywność z inspirującym przywództwem? Jak zapewnić partycypację w zarządzaniu osób związanych z organizacją – członków, pracowników czy wolontariuszy?
Zapraszamy do kontaktu! Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym doradcą. Świadczymy również bezpłatne usługi TUTORINGU – czyli wsparcia „szytego na miarę”.
Wybierz najbliższy Lokalny Inkubator NGO, skontaktuj się i umów się na spotkanie już dziś!
Źródło: Organizacja 2.0 „Jak zarządzać organizacją pozarządową prowadzącą działalność gospodarczą?”, Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP, 2014 r.
Masz pomysł na działanie obywatelskie? Doradzimy i wesprzemy Cię na każdym kroku.
+48 533 724 544
Pon - Pt
10.00 - 16.30
Weekendy nieczynne